Individuele huur­begeleiding

Algemeen

Onze individuele huurbegeleiding focust niet enkel op het nakomen van huurdersverplichtingen. We benaderen huurders ook vanuit een ondersteunend perspectief, waarbij de nadruk ligt op hun eigen kracht en individuele mogelijkheden. We bezoeken huurders met woonvragen. In 2024 waren er 545 nieuwe toewijzingen binnen verschillende toewijzingspijlers. 

Huurbegeleiding vereist vaak maatwerk vanwege complexere situaties. Om huurders te ondersteunen bij het ontwikkelen van hun woonvaardigheden, legden we niet minder dan 3.480 huisbezoeken af. Hoewel we onze contacten zo laagdrempelig mogelijk houden, is in sommige gevallen een formeler contact, zoals een schriftelijke ingebrekestelling, noodzakelijk.

Registratie

Elke 'sociale' opvolging die een huurder vraagt, wordt digitaal geregistreerd door de huurbegeleider. In 2024 registreerden we 3.012 meldingen die intensief werden opgevolgd. Consistente registratie stelt ons niet alleen in staat om dagelijks onze prioriteiten te bepalen, maar ook om tijdens overlegmomenten goed te evalueren en jaarlijks gemakkelijker te rapporteren. Verdere verfijning van onze registratie moet leiden tot betere evaluaties en daardoor kunnen we onze dienstverlening nog beter afstemmen op de behoeften van onze huurders.

Opstart nieuwe verhuring

Klantenondersteuning volgde afgelopen jaar 545 nieuwe huurders op. De opvolgingsflow varieert afhankelijk van de toewijzingspijler waarbinnen een huurder is toegewezen. Ter informatie, 112 nieuwe huurders werden nog volgens een oud systeem toegewezen.

Pijler 1

246 nieuwe huurders stroomden in volgens de chronologie van toewijzing. In het kader van proactieve huurbegeleiding bezocht de huurbegeleider deze huurders na enkele maanden om te polsen of alles goed gaat in de nieuwe woning. Van deze 246 nieuwe huurders zijn er 48 zittende huurders 'gemuteerd' naar een andere woning. Dit betreft een vrijwillige mutatie. Een huurbegeleider bezocht deze huurders na signalen van mogelijke problemen geconstateerd door de woningbeheerder tijdens het voorbezoek in de vorige woning of bij de plaatsbeschrijving bij vertrek. Uiteraard vonden deze bezoeken ook plaats op verzoek van de huurder zelf.

Pijler 2

In de loop van 2024 ontvingen 126 kandidaat-huurders een toewijzing via Pijler 2. Deze toewijzingen waren voor kandidaat-huurders in een precaire situatie, zoals (dreigende) dak- of thuisloosheid, jongeren die zelfstandig gaan wonen, personen met geestelijke gezondheidsproblematiek, of huurders die slecht gehuisvest waren. Deze groep ontving intensievere begeleiding vanaf het begin van hun huurovereenkomst. Binnen 1 tot 3 maanden na hun intrek werd een huisbezoek gepland. Indien nodig, bijvoorbeeld als een huurder veel ondersteuning nodig had of moeite had om zaken te regelen, werd de begeleiding aangepast en intensiever voortgezet. Samen met de aanmeldende dienst werden de behoeften van de huurder uitvoerig in kaart gebracht. Bovendien werden 4 huurders die buiten ons werkgebied in Kortemark en Diksmuide waren toegewezen, ook door onze diensten begeleid.

Proef-Wonen

In 2024 werden 18 gezinnen toegewezen via het intergemeentelijk toewijzingsreglement Proef-Wonen. Dit reglement biedt een specifiek woonaanbod waarbij de toewijzing van een sociale huurwoning gekoppeld is aan een intensief begeleidingstraject. Kandidaat-huurders die tot de doelgroep behoren en instemmen met minimaal een jaar begeleiding, krijgen voorrang op de wachtlijst via Pijler 3. Deze kandidaat-huurders hebben vaak onvoldoende woonervaring of ondervonden problemen bij zelfstandig leven en wonen.

Alle meldingen verlopen verplicht via een welzijnspartner. Een vast multidisciplinair team, waarin de verantwoordelijke huurbegeleider van Thuiswest altijd vertegenwoordigd is, beoordeelt de aanvragen. De woondienst van de regio's Roeselare, Tielt of Izegem organiseert de bijeenkomsten van dit team, dat de aanvragen evalueert en beslist over de toekenning van voorrang.

Het intergemeentelijk toewijzingsreglement van Proef-Wonen is van toepassing in 9 steden en gemeenten binnen ons werkgebied: Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Staden en Roeselare. Dit reglement is oorspronkelijk ontwikkeld voor de regio Midwest en wordt ook toegepast door andere woonmaatschappijen zoals Vivus en Woonstart in enkele van hun gemeenten.

Proef-Wonen 2024 in cijfers:

Er werden 18 kandidaat-huurders binnen het traject "Proef-Wonen" binnen het werkingsgebied van Thuiswest toegewezen:

  • 5 toewijzingen in Izegem met begeleiding vanuit CAW Centraal-West-Vlaanderen, SaMENSpel vzw en Sint-Idesbald Roeselare,
  • 1 toewijzing in Ledegem met begeleiding vanuit Inoa – De Meander,
  • 12 toewijzingen in Roeselare met begeleiding vanuit CAW Centraal-West-Vlaanderen, Sint-Idesbald Roeselare, Xplo vzw(jeugdhulp), Welzijnshuis Roeselare en Midwest Moves.

Pijler 4

43 gezinnen werden herhuisvest wegens het beëindigen van het hoofdhuurcontract of vanwege structurele werken aan hun woning. Deze huurders ontvangen tijdige en adequate informatie, begeleiding en ondersteuning vanuit verschillende diensten van Thuiswest:

  • Vanuit Klantenadministratie ontvangen de huurders gepersonaliseerde informatie tijdens een huisbezoek in hun vorige woning, waarbij de huurbegeleider van Klantenondersteuning aansluit.
  • De dienst Patrimoniumbeheer zorgt voor een vlotte verhuisbeweging.
  • Eenmaal verhuisd naar de nieuwe woning, biedt de huurbegeleider verdere ondersteuning indien nodig.

Bevraging nieuwe huurders

Bevragingen bij nieuwe huurders vormen een essentieel onderdeel van de huurbegeleiding. In 2024 werden er 326 bevragingen uitgevoerd.

In specifieke gevallen worden geen of slechts gedeeltelijke bevragingen afgenomen:

  • Bij mutaties,
  • Als de huurder onvoldoende Nederlands spreekt,
  • Als de huurder mentaal niet in staat is om aan de bevraging deel te nemen,
  • Bij problemen zoals slechte bereikbaarheid, huurfraude, of verslavingsproblematiek.

Vanaf 2025 moet er een reden worden opgegeven als een bevraging niet kan doorgaan. Dit helpt om gericht de oorzaken te onderzoeken van het verschil tussen het aantal afgenomen bevragingen en het aantal nieuwe huurders.

De bevraging dient als leidraad voor de huurbegeleiders tijdens het eerste huisbezoek, dat vooral bedoeld is als kennismakingsmoment. Het fungeert als een checklist om te controleren of huurders weten waar ze terecht kunnen met vragen, of ze een energiecontract hebben afgesloten, en of ze bekend zijn met hun rechten en plichten.

Van de ondervraagde huurders geeft 76% aan tevreden te zijn met "Thuiswest". 15% heeft aangegeven dat ze sinds hun intrek geen diensten van Thuiswest hebben hoeven gebruiken en kunnen dus deze vraag niet beantwoorden. 4% is ontevreden over de bereikbaarheid van Thuiswest of een herstelling die te lang op zich liet wachten, terwijl 5% een onduidelijk antwoord gaf.

Meldingen van overlast

In het kader van overlast werden in 2024 681 meldingen geregistreerd bij Thuiswest:

  • 182 meldingen betroffen lawaai naar buren toe,
  • 114 meldingen gingen over algemene overlast,
  • 262 meldingen betroffen het onderhoud van woningen en/of tuinen,
  • 123 meldingen vallen niet onder de bovengenoemde categorieën en omvatten situaties zoals frequent bezoek zonder daadwerkelijke overlast, pesterijen in een gebouw, wildplassen rond het gebouw, het morsen van vogelzaad op het terras van een onderbuur, en hoge bomen met overhangende takken.

Preventie uithuiszetting

Een melding in het kader van preventie uithuiszetting wordt altijd door een huurbegeleider gedaan nadat meerdere pogingen zijn ondernomen om de huurder te ondersteunen bij het nakomen van zijn verplichtingen. De huurbegeleider werkt op maat en beoordeelt of de huurder instaat is om zelfstandig de afspraken na te komen. Er wordt besproken hoe de huurder actie zal ondernemen en binnen welke termijn. Goede bereikbaarheid van de huurder is hierbij essentieel.

Dergelijke 'aanklampende' woonbegeleiding via welzijnsinstanties is gericht op het bieden van alle kansen om een uithuiszettingsprocedure te vermijden.

In 2024 werden 75 gezinnen intensief opgevolgd in samenwerking met het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) of het Welzijnshuis van de stad Roeselare. Via driehoeksoverleggen met de begeleidende instantie, de huurbegeleider van Thuiswest en de huurder wordt het nakomen van de huurdersverplichtingen geëvalueerd. Na ongeveer een jaar vindt een eindevaluatie plaats.

In 2024 werden 28 dossiers afgerond:

  • 12 gezinnen werden positief geëvalueerd. Na afronding van de begeleiding door het CAW, ontvangt de huurder kort daarna nog minstens één huisbezoek.
  • Bij 3 gezinnen werd de begeleiding niet opgestart.
  • Bij 13 gezinnen werd de begeleiding negatief geëvalueerd.
Andere meldingen

Onder de categorie "Andere" werden 630 meldingen geregistreerd. Huurders worden benaderd met de zogenaamde ‘empowerment methode’, gericht op het opbouwen van een ondersteunende relatie. De huurbegeleider is er niet alleen wanneer er problemen zijn; hij biedt ook ondersteuning bij diverse aspecten van het huurderschap, zoals bij herstellingen of het afsluiten van een energiecontract. Wanneer aangepaste begeleiding nodig is, richt deze zich op het verbeteren van de woon- en leefomstandigheden en het verhogen van de zelfredzaamheid van de huurder.

Tijdens huisbezoeken wordt inzicht verkregen in de specifieke uitdagingen waar de huurder mee kampt, zoals sociale, psychosociale of financiële problemen, integratieproblemen of onaangepast woongedrag.

Vanaf 2025 is het plan om meldingen gerichter te registreren om zo de dienstverlening beter te kunnen evalueren en de huurbegeleiding verder te optimaliseren naar de behoeften van onze huurders.