2024 was het eerste volle werkjaar na de fusie halverwege 2023. Dat de sector eerst met zichzelf zou moeten worstelen, in de goede zin van het woord natuurlijk, was de gemakkelijkste voorspelling in jaren. Voor Thuiswest was 2024 vooral een krachtig jaar, gekenmerkt door veranderingen, nieuwigheden en de transformatie naar een echte woonmaatschappij, waar al onze actoren hun plaats hebben kunnen innemen.
Het samenbrengen van vier verschillende organisaties, het verenigen van vier diverse bedrijfsculturen met verschillende werkmethodes, het beheren van twee verschillende woningstatuten, het beheersen van twee verschillende financieringssystemen, het samenbrengen van twee verschillende toewijzingssystemen en het hanteren van twee verschillende huurprijsberekeningen, is slechts een greep uit wat men “uitdagingen” pleegt te noemen. Alsof dat nog niet genoeg was, werden er tussendoor nieuwe tools, reglementswijzigingen en nieuwe inzichten op ons losgelaten, alsof het niets was.
Thuiswest werkte in 2024 dus in een zeer boeiende omgeving, met massa’s veranderingen, en niet te vergeten... we zijn zoveel groter geworden. Hoe onze diensten en afdelingen hiermee zijn omgegaan, werd in dit jaarverslag al uit de doeken gedaan. Maar er is meer, veel meer.
Veranderingen als deze zorgen bij iedereen voor stapels vragen, die liefst onmiddellijk en, als het kan, in één keer moeten worden opgelost.
Kortom, in zo’n veranderingsproces starten alle projecten tegelijkertijd. Het is dan een kwestie van ervoor te zorgen dat je organisatie zich niet vergaloppeert, maar alles goed in perspectief ziet, prioriteiten stelt en de samenhang tussen de vele projecten over alle diensten heen goed inziet.
De directie van Thuiswest heeft het veranderingstraject in hoofdzaak pragmatisch aangepakt, mede dankzij de grote betrokkenheid van alle medewerkers en met heel veel vertrouwen in de interne knowhow, die in overvloed aanwezig is. De inzichten die naar voren kwamen in de één-op-één-gesprekken van alle medewerkers met de algemene directie waren bijzonder verrijkend én zeer waardevol in aanvulling op de SWOT-analyse, die binnen elke afdeling werd gevoerd.
Korte beslissingslijnen hebben bijgedragen tot snelle en zichtbare resultaten op het terrein. Deze resultaten liggen volledig in lijn met wat de strategische oefeningen en de vooraf opgemaakte analyses ons leren.
Maar bovenal moet iedereen, ook onze actoren en externe partners, mee zijn en weten waarom: communicatie is daarom het sleutelwoord van elke dag en voor iedereen.
Thuiswest houdt haar sterktes en kansen, maar ook haar bedreigingen en zwaktes, zeer goed in de gaten en wil zich zo ook voortdurend verbeteren.
Hier alle processen uit de doeken doen, is onbegonnen werk, maar iedereen voelt het: Thuiswest leeft, groeit snel en is voortdurend in beweging.
Allicht zal dát niet snel veranderen.
Op 31/12/2024 telt Thuiswest 96 medewerkers in dienst, goed voor een totaal van 91,08 voltijdsequivalenten (VTE). Eén medewerker is sinds meer dan een jaar afwezig wegens ziekte. Onderstaande tabellen en grafieken geven een helder overzicht van de samenstelling en kenmerken van de personeelsformatie op 31 december 2024.
Het organigram weerspiegelt de interne structuur van Thuiswest. Het bestuursorgaan besliste in haar zitting van 19 april 2024 om Mevrouw Machteld Demeulenaere definitief aan te stellen als algemeen directeur van Thuiswest.
Een belangrijke mijlpaal op vlak van HR in 2024 was de goedkeuring en implementatie van een nieuw arbeidsreglement voor Thuiswest.
Voor de opmaak werd een beroep gedaan op de juridische expertise van het sociaal secretariaat Acerta. Zoals wettelijk bepaald, werden alle medewerkers betrokken via een participatie- en informatietraject voorafgaand aan de formele goedkeuring.
Het arbeidsreglement trad in werking op 1 juli 2024.
In 2024 zette Thuiswest belangrijke stappen in de digitalisering van haar loonverwerking.
Hiervoor werd de ESS-module (Employee Self Service) van Protime in gebruik genomen. Via deze toepassing kunnen medewerkers onder andere hun tijdsregistratie bijhouden en verlofaanvragen indienen.
Vanaf 1 oktober 2024 is Protime volledig operationeel binnen Thuiswest. De efficiëntiewinst voor de HR-dienst is sindsdien duidelijk merkbaar.
In 2024 werd vanuit HR sterk ingezet op een transparante en toegankelijke interne communicatie.
Tweewekelijks ontvangen alle medewerkers een HR-update waarin actuele thema’s aan bod komen. De HR-pagina op SharePoint kreeg extra inhoud, zodat medewerkers eenvoudig informatie kunnen terugvinden.
Daarnaast werden er in 2024 verschillende aanwervingscampagnes opgestart om het team van Thuiswest te versterken.
In samenwerking met de communicatiedienst werd gezorgd voor aantrekkelijke en doelgerichte publicaties. Deze campagnes droegen bij aan een grotere zichtbaarheid van Thuiswest en versterkten het werkgeversimago.
In 2024 startte Thuiswest met het uitwerken van een intern beleid rond vorming, training en opleiding. Wij geloven dat leren een continue en gedeelde verantwoordelijkheid is, essentieel voor de groei van onze organisatie én haar medewerkers.
Door te investeren in kennis, vaardigheden en ontwikkeling versterken we onze dienstverlening én creëren we ruimte voor individuele groei. Deze actie krijgt in 2025 een vervolg met de opmaak van een opleidingsplan en opleidingscatalogus.
In 2024 vonden syndicale verkiezingen plaats in alle bedrijven met gemiddeld meer dan 50 medewerkers. Aangezien Thuiswest in de referentieperiode gemiddeld tussen 50 en 100 medewerkers tewerkstelde, werd het formele traject opgestart voor de aanduiding van vertegenwoordigers binnen het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW).
De procedure werd correct opgestart, maar leidde uiteindelijk niet tot een verkiezing, aangezien er geen kandidaten werden voorgedragen door de vakorganisaties.